Polskie gospodarstwa agroturystyczne cieszą się coraz większym powodzeniem. Część z nich ma już dobrą renomę nie tylko w Polsce. Choćby te, które funkcjonują w województwie warmińsko-mazurskim lub w mazowieckiem.
Na początek łatwy dostęp do wiarygodnej informacji
Czym zatem kieruje się klient wybierając konkretne gospodarstwo. Na początku na ogół sięga do strony internetowej i fanpage, gdzie może nierzadko przeczytać opnie na temat gospodarstwa. Również istotny bywa wygląd strony wraz przyjaznym interfejsem, pozwalającym bez trudu złożyć zamówienie i uzyskać odpowiedź na zadane pytania.
Część gospodarstw, zwłaszcza tych, które najwcześniej zaczęły funkcjonować ma stałą klientelę i tu dużą rolę w ich promocji odgrywa nieoficjalny przekaz informacji, na przykład namawianie znajomych.
Atrakcyjność nie musi być constans
Oczywiście, gospodarstwo agroturystyczne, jak każde inne przedsiębiorstwo powinno iść z duchem czasu. Niejednokrotnie wymaga to umiejętności pogodzenia swego rodzaju konserwatyzmu (związanego na przykład z lokalną tradycją) z postępem technicznym.
Część z tych gospodarstw, które rozpoczynały swoją działalność najwcześniej przyciągały na początku schludną bazą noclegową i ofertą wypoczynku na łonie przyrody w zaciszu. Nierzadko gościowi wystarczył pokój i wspólna łazienka w korytarzu.
Obecnie oferta wspólnej łazienki raczej nie przyciąga turystów. Ponadto gospodarz otwarty na klientelę o różnych wymaganiach coraz częściej bierze pod uwagę wiele innych aspektów. Między innymi to, że klient może być alergikiem (na przykład uczulonym na sierść, pierze i wełnę), albo że jest wegetarianinem.
Oferta kulinarna jest niezwykle istotna, jeśli idzie o promocję gospodarstwa i tu sprawdza się preferowanie jakichś specjałów nie tylko według własnych przepisów ale jednocześnie nawiązujących do tradycji lokalnej.
Komunikacja
Komunikacja to nie tylko dobra nawierzchnia drogi dojazdowej do gospodarstwa agroturystycznego, to również komunikatywne, estetyczne oznakowanie. Rzecz jasna, większość klientów będzie oczekiwało dobrego, bezpłatnego połączenia internetowego.
Proponowanie dodatkowej opłaty za internet jest już czymś kuriozalnym.
Oferty dodatkowe
Słowo „dodatkowe” jest tu czymś umownym, ponieważ jest już normą, że większość dobrze prosperujących gospodarstw agroturystycznych w swojej ofercie wychodzi już daleko poza bazę noclegową, czy wypoczynek w zaciszu.